Wyjście na budowę Sagittarius Business House

Niedawno Koło Naukowe EtaKsi otrzymało zaproszenie na zwiedzanie budowy biurowca Sagittarius Business House – projektu realizowanego przy ulicy Suchej we Wrocławiu, vis-a-vis nowopowstającego dworca PKS. Nie chcieliśmy przegapić takiej okazji i skorzystaliśmy z zaproszenia. Razem z naszym opiekunem, dr hab. Inż. Krzysztofem Schabowiczem, odwiedziliśmy plac budowy we wtorek, 22 listopada.

 

Do tej pory wykonano ściankę szczelinową o wysokości 14 m podtrzymującą torowisko, po którym nieustannie odbywa się ruch pociągów. Właśnie z tego powodu konstrukcja posiada wbudowane inklinometry oraz jest pod stałym nadzorem geodezyjnym. Dodatkowo ścianka będzie ścianą zewnętrzną obiektu. Aby to wykonać niezbędne będzie odkucie kawałka ścianki, a następnie odgięcie starterów do stropu, które zostały umieszczone wcześniej. Do tego wykonano ściankę szczelną z grodzic Larssena po obwodzie, która została połączona ze ścianką szczelinową poprzez wciskanie grodzic w świeżo ułożoną mieszankę betonową. Dodatkową ciekawostką jest to, że Larsseny zostaną wyciągnięte, po spełnieniu swojej funkcji.

W tej chwili budowa prowadzona jest równolegle na kilku etapach. Jednocześnie wykonywane są między innymi roboty ziemne, zbrojeniowe i betonowe. Jest to konieczne z paru powodów. Przykładowo beton podkładowy należy układać tego samego dnia, w którym grunt został wybrany do rzędnej projektowej. Związane jest to z występowaniem w tym miejscu glin, które po zawilgoceniu potrafią się podnieść nawet o 15 cm. Do tego ścianka szczelinowa jest odkrywana na głębokość 4 m, więc aby wytrzymać parcie ze strony nasypu kolejowego musi zostać wzmocniona stalowymi rurami przyspawanymi do oczepu i rozpartymi o płytę fundamentową. Front robót powinien być prowadzony w taki sposób, aby ścianka była cały czas zabezpieczona, tzn. odkopując kawałek ścianki należy ją od razu podeprzeć.

Jednocześnie przez cały czas mieliśmy okazje zadawać pytania do oprowadzającego nas kierownika, którym był mgr inż. Grzegorz Kapuśniak z firmy Akme. Należy przy tym zaznaczyć, iż jest to ta sama osoba, która oprowadzała nas po sąsiedniej budowie – dworcu PKS.

Budowa, choć z pozoru standardowa, skrywa wiele ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych. Wszystkie dają do myślenia, a mamy nadzieje, ze w przyszłości wiele z nich wykorzystamy w naszej praktyce zawodowej. Z tego powodu jesteśmy niezmierni wdzięczni panu kierownikowi oraz naszemu opiekunowi za zaproszenie oraz poświęcony nam czas.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *